UNTUK PERKEMBANGAN BLOG INI TOLONG KLIK IKLAN YANG ADA DI BLOG INI

Cara Memasang Umpan Cacing atau Pumpun

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEikSgMFOboTYW17raKy3Ia8K-p0LQRlesgv2dy2S667i4RKdOI_-WxnEqNT3JeaTB5mLEqqMMBNjvzKzsNVai5lfp6M224JIWWIU6frcGXcswHQp0oIwHjbPVXunShicJ-ZJUVw5z1AOtk/s640/Umpan+Alami2.jpg


Salah satu umpan yang paling popular di gunakan di kalangan pemancing ialah cacing atau pumpun dan ia boleh digunakan secara seekor atau secara hirisan. Perbezaan antara cacing dengan pumpun adalah cacing hidup di kawasan air tawar dan sesuai di gunakan untuk memancing di kawasan sungai,lombong dan tasik . Umpan pumpun pula boleh di jumpai di tepi laut dan di kawasan hutan bakau. Ia selalu di gunakan di laut dan di kuala sungai di mana airnya payau atau masin . Cacing dan pumpun adalah yang paling saya gemari sekali pabila digunakan sebagai umpan kerana ia adalah makanan utama ikan di sungai,kuala sungai,muara dan laut . Boleh di kata kesemua ikan terutama ikan yang mempunyai sesungut suka memakan umpan ini. Udang galah serta ketam pun suka pada umpan ini juga.
Cara menyimpan Umpan
Terdapat beberapa jenis Pumpun seperti pumpun sarang,pumpun bulu dan pumpun laut ke semua pumpun ini boleh digunakan dan perhatian perlu diberi supaya pumpun ini tidak mati. Ini disebabkan kerana pumpun yang mati akan berbau busuk dan tidak akan menarik perhatian ikan untuk memakannya. Cara untuk menjaga umpan ini adalah mudah sekali dengan melembapkan sarang atau tanah yang diambil bersamaan umpan tersebut. Sekiranya tidak menggunakan tanah, kita boleh juga menggunakan serbuk kayu (saw dust) atau kertas yang lembap untuk menyimpan nya. Tentukanlah umpan disimpan di tempat yang teduh dan jangan biarkannya terdedah pada pancaran mata hari. Selalulah menggunakan umpan yang segar dan baik .Apa bila membeli umpan diri jenis ini, tentukanlah ia tidak berbau dan telah mati. Sekiranya kita menggunakan pumpun sarang, tentukanlah sarangnya tidak dikopek dan selalulah membasahi sarang tersebut supaya ia tidak kering.

Bagi cacing pula penjagaan lebih kurang sama dengan pumpun tetapi untuk mendapat kesan yang baik dari umpan tersebut di syorkan umpan cacing dicari dan diambil dari kawasan yang kita ingin memancing. Beberapa tahun dahulu saya telah ke pergi memancing di Sungai Pahang dan untuk menyenangkan diri saya telah membawa cacing dari kawasan rumah saya. Semasa memancing di sana saya gagal mendapat seekor ikan pun,saya telah bertanyakan seorang Pakcik yang saya perhatikan tak berhenti henti menaikkan ikan, beliau telah memberi pertua dan menyuruh saya korek cacing yang di situ. Selepas membuat demikian saya telah tidak berhenti henti dapat ikan. Mungkin ikan di sana telah tidak begitu gemar makan umpan dari tempat lain. Dari hari itu sekiranya saya hendak menggunakan umpan cacing saya akan mengambil umpan di kawasan saya hendak memancing. Satu lagi pertua adalah semasa menyimpan atau dalam perjalanan janganlah simpan umpan terlalu lama di bilik atau kereta berhawa dingin kerana keadaan berhawa dingin akan cepat mengeringkan umpan tersebut, selalulah membasahkan umpan.
Cara Mencangkuk Umpan
Terdapat beberapa cara untuk mencangkuk umpan tersebut dan apa yang penting adalah cara kita mencangkuknya perlu mengambil kira beberapa faktor iaitu :

a. Mata kail
Kail memainkan peranan yang amat penting semasa mengguna umpan dari jenis ini. Terdapat di pasaran sejenis mata kail yang dipanggil "Worm HooK" atau Mata Kail Cacing. Anda perlulah menyesuaikan kail dengan cacing atau pumpun yang hendak digunakan. Bagi saya mata kail bersaiz antara 22 hingga 1/0 adalah yang paling sesuai sekali terutama yang diperbuat daripada aloi (alloy) atau "carbon steel" kerana kail yang diperbuat daripada jenis ini adalah sangat ringan. Pilihlah mata kail yang mempunyai tangkal yang panjang serta bergigi (barb) untuk menahan cacing atau pumpun dari terkeluar.

Worm Hook
b. Jenis perambut
Jenis perambut yang digunakan juga memainkan peranan yang penting kerana ia akan menentukan sekiranya umpan dapat bergerak secara semula jadi (natural) serta apa jenis kail yang perlu digunakan. Kita tidak memerlukan "wire leader, saya menggunakan "mono leader" antara 8 paun hingga 15 paun dengan kail dari jenis "kirby ", "O'Shaughnessy "atau "Siwash" yang mempunyai mata yang mendongak ke tepi (off set point) atau yang mempunyai tangkal yang panjang.

Selepas kita mengkaji faktor di atas maka terdapat beberapa cara untuk mencangkuk umpan. Masukkan mata kail dari kepala atau hujung cacing yang keras dan keluarkan mata kail di tengah badan cacing atau pumpun tersebut. Kita boleh menggunakan dua mata kail sekiranya cacing atau pumpun itu terlalu panjang.

Categories:

Leave a Reply